Happy Three Friends

Miss Money

Thursday 10 September 2015

Kenapa Saya Pilih Beli Emas di Public Gold?

Salam.


Okay, sambung lagi cerita tentang emas. Dalam entry yang lepas, aku ada bagitau yang aku beli emas di Public Gold. Walaupun masa aku google-google tu, ada sumber yang mengatakan Public Gold ni pernah masuk dalam Alert List pihak Bank Negara Malaysia (BNM), tapi aku still decide nak beli emas di situ. Kenapa??

1. Status Public Gold Bersih
Aku email tanya status Public Gold dgn BNM, dan BNM jawab..

Take note Perenggan Kedua
"Walau bagaimanapun, sekiranya urus niaga emas tersebut jelas menawarkan peluang pelaburan dengan mengutip wang orang ramai dan kutipan atau pelaburan tersebut diberi pulangan mengikut jangkamasa tertentu yang mana pelaburan asal juga boleh diambil semula, ianya mungkin menyalahi seksyen 137 Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (APK)."

************************************
Untuk makluman, suatu ketika dulu Public Gold pernah masuk dalam alert list BNM, tapi setelah Public Gold keluarkan statement yang ianya adalah salah faham, dan diorang dah perbaiki mana-mana dokumen yang ada, dan BNM dah puas hati, maka sekarang status Public Gold dah bersih, dan dah dikeluarkan daripada senarai tersebut. Alert list ni macam organisasi atau syarikat yang 'diberi perhatian' lebih oleh pihak BNM. Hehehe.

So, kena faham yang Public Gold hanya syarikat yang menjalankan urus niaga emas sahaja. Kita beli, bayar, dapat emas. Kita pegang emas kita. So, takde isu kutip-kutip duit ke apa ya :)

2. Emas dijual Tanpa Harga Ahli

Banyak syarikat emas yang jual emas macam Public Gold. Banyak sangat pilihan, masing-masing menekankan kita supaya beli emas dengan dia. Sebab apa? Kemungkinan besar individu-individu ini adalah ahli bagi sesetengah syarikat, yang akan dapat komisyen kalau kita beli emas daripada mereka. Jadi...

Emas daripada syarikat emas, yang mempunyai ahli-ahli sebegini biasanya menjual emas pada harga yang lebih tinggi daripada harga semasa, SEBAB...ada komisyen untuk ahli-ahli mereka. So, before beli, sila lah rajin-rajin survey harga emas yang ditawarkan. Harga bagi 1g emas tak sama okay, depend pada syarikat tersebut.

Jadi, setelah aku survey setakat ini, aku dapati harga 1g emas Public Gold jauhhh lebih murah berbanding harga 1g emas di syarikat2 lain, sebab Public Gold memang takde harga-harga ahli ni. (masa aku place order kat Public Gold, memang takde suruh jadi ahli ke apa, aku cuma kena buat akaun untuk log in. Then, Public Gold cuma ada dealer semata, tapi dealer2 ni bukan dapat komisyen daripada urusan kita jual beli emas, Dealer Public Gold hanya dapat komisyen bila diorang introduce lagi 5 orang dealer, itu sahaja. So, urusan jual beli kita tu memang takde 'caj tersembunyi') :D

3. Beli senang, jual pun senang
Tak dinafikan, inilahhhh sebenarnya sebab yang kukuh kenapa aku beli emas. Aku mula daripada zero knowledge, so aku takut kena tipu. Aku takut bila jual emas, orang yang beli tu bagi aku kurang daripada yang sepatutnya. Banyak lagi yang aku belum tahu. Tapi di Public Gold, aku boleh pantau secara live harga emas sama ada untuk dibeli, atau untuk dijual kepada Public Gold! Harga-harga tersebut akan terpapar macam ni...

*Sell : harga emas kalau kita nak beli daripada Public Gold
*Buy: harga emas kalau kita nak jual kepada Public Gold

Harga ni akan diupdate setiap 20 minit daripada jam 9 pg sampai 6 ptg (ikut waktu kerja diorang). Kalau korang nak tengok sendiri live price ni, boleh klik Harga Emas Public Gold

So, di Public Gold, mereka memang akan terima emas yang kita beli daripada diorang, sebab diorang ada kilang sendiri, dan diorang yang lebur sendiri emas-emas tersebut. That's why mereka terima emas kita kalau kita jual balik pada diorang. So, tak yah nervous2 nak pegi pajak or jual kat bank/ kedai emas/ pajak gadai :D Hahaha~

4. % Spread Rendah, Untung Cepat
Okay, maksud peratus spread ni adalah susut nilai bila kita jual balik emas kita tu. Kenapa pentingnya mencari tempat jual emas semula dengan % spread yang rendah?? Aku bagi 1 situasi:

Beli di Public Gold
Kita beli emas akhir tahun ni di Public Gold, 3g Rm500, dengan peratus spreadnya rendah dan kekal iaitu sekitar 5% sahaja. Simpan emas tu selama setahun. Kita ambil contoh, kenaikan harga emas semasa selepas setahun itu adalah sebanyak 8%. Lebih tinggi kan daripada spread 5% tu? Jadi, kalau kita jual balik, kita dah dapat untung 3% sebenarnya. Tunggu setahun je dah dapat untung camtu :)

Beli di Mana-mana syarikat lain yang % spread Tinggi
Contohnya beli di bank, kedai emas dll yang peratus spread lebih tinggi iaitu sekitar 20 - 25%. Kalau beli dan simpan setahun juga, bayangkan, kenaikan harga emas semasa adalah 8%. Bila kita nak jual balik, 8% - 20%....bukankah -12%?? Itu maksudnya kerugian!

Sebab itulah penting untuk menyemak % spread yang ditawarkan before beli emas tau! :D Setakat ni, Public Gold menawarkan %spread yang paling rendah aku rasa. Yeayy!

5. Ada program beli emas 1g untuk anda yang ada bajet kecil (n_n)
Yess! Kita ni bukanlah kaya mana kan. Simpan duit pun sikit-sikit je haa. Tak cukup-cukup nak beli emas. Haaa tapi jangan risau, kat Public Gold, korang boleh beli sikit-sikit iaitu 1g emas sahaja. Pastu korang boleh disiplinkan diri lah kalau nak beli 1g emas tiap2 bulan :D, melalui program ini...

Melalui program GAP ni, korang boleh beli sikit-sikit emas 1g. Kalau tengok rege emas skang di Public Gold, hanyalah Rm164 untuk 1g. So, simpan duit sikit untuk beli sikit-sikit ni sampailah jadi banyak. Beli emas kecik-kecik ni, berguna masa korang terdesak nak pakai duit tapi dalam jumlah yang sikit macam seratus dua gitu kan. So, boleh pajakkan emas kecik2 ni :D

Untuk maklumat lanjut tentang GAP ni, boleh klik SINI . Apa-apa boleh terus tanya staff diorang lah kot, sebab aku takde pengalaman pasal tu, aku beli emas lain.

**************************************

So, itulah dia sedikit sebanyak sebab kenapa aku decide untuk beli emas di Public Gold ni. Kalau google, memang banyak yang rekemenkan. Tapi most of them adalah dealer, sebab diorang nak cari lebih ramai dealer bagi tujuan komisyen mereka. Tapi takpe, boleh je baca sebab diorang banyak bagi tips dan ilmu tentang emas dan semua tu aku dah ringkaskan dalam entry aku 'Perkongsian Ilmu Sebelum Kita Beli Emas'.

Dan kita, orang biasa dengan modal yang kecik, punnn boleh je beli emas di Public Gold. Sebab itu nama syarikatnya Public Gold; Emas Untuk Semua (n_n)

Apa lagi ek, owh Public Gold jugak ada banyak cawangan. Boleh klik SINI untuk tengok list cawangan diorang. Penting untuk tahu kat mana cawangan Public Gold ni, sebab nanti stock dah sampai, korang sendiri kena pergi amek daripada diorang. Haa gitu~

P/s: Okay itu saja, nanti next entry aku citer cara aku place order ya! Time kasih dan semoga bermanfaat ;D


6 comments:

Cici said...

ohh ni lah yang orang cakap pasal investment kat gold bar semua ni. memang minimum 10grm tu lah ye. bagus jugak kan. baik beli emas daripada beli benda merapu. macam emergency / future saving jugak. kalau kita simpan duit, laju je mengalir macam air. thanks for the info dear

lynndamya said...

Cici: weh 1g je lah you~~ 10g tu banyak sgt..hahaha xmampu den..

ct cheery said...

Thanks for sharing dear...u buat Minda I terbuka puas hahah..jgn lupa share u place order tu ek..

Unknown said...

sis ada no PG introducer?

auniey kawaii said...

mohon share

Rais Al Attas said...

PG 00081106