Happy Three Friends

Miss Money

Monday 13 July 2015

Inilah namanya CAKAP SERUPA BIKIN

Salam.
Tak boleh blah betul lah. Bulan-bulan puasa ni, boleh bergaduh-gaduh pulak sampai satu bangunan kecoh. Daripada hari tu sampailah hari ni, tak habis-habis citer pasal gaduh kat Low Yat!


Bila dah jadi macam ni haa baru semua konon-konon bukak mata dan komen mengkritik ala-ala macam ni:

"Melayu punya cakap Cina tipu, cina punya cakap Melayu kacau, kamu ini semua hanya tengok video saja dah keluar conclusion, tapi lansung tak faham cerita sebenar, seriosuly what happen to society now of these days"

"Peace no war please..!no more 13 may..!be matured..!malay,chinese,indian and others..wake up!we suppose to be together!be malaysian!"

"Ape lh Jgn menyusah kan org lain begaduh sampan Mcm tu sy pun tngok pun Marah melayu tk Malu ke buat Mcm tu Mcm tkde adat aje"

"Bodoh x kerja lain ka gaduh..apa guna puasa..oi wahai kawan2 ku melayu terutamanya..bole bincang ni benda..apasal tunjuk hero tunjuk kuat..macam taik lg bergaduh...bangang pa lu"


Tu semua aku copy real punya komen daripada video-video kes gaduh di Low Yat Plaza tu. Nampak tak betapa marahnya dan kesalnya rakyat jelata sekalian bila berlaku kes-kes macam ni? Tapi seriously, aku rasa komen-komen kat atas tu macam laka-laka gitu. Geli hati sangat! Hahaha~ Kenapa? Meh aku tunjuk sesuatu.

Dalam kes ni, dua-dua pihak boleh jadi orang jahat, wallahu'allam.

Komen-komen ni aku copy paste daripada sebuah forum yang bincangkan tentang apa kita akan buat kalau kita dapat tangkap orang jahat? Takde kena-mengena dengan kes Low Yat tu, tapi aku nak kongsikan supaya pembaca dapat lihat apa yang rakyat marhaen kita komen terhadap sesuatu isu yang mengundang kemarahan netizen...

''belasah aje dulu. Baru report polis. Itu yang biasa berlaku dan ramai orang wat. Lagipun..yang memukul tu biasanya bukan sorang dua..kekadang berpuluh gak..sape suh cari pasal..''

''ok, akak stuju... kasik belasah cukup2... pastuh br bagi kt polis... rasakannn!!''

''pukul je terus, bagi insaf, heee :P''

''Rasenye kasi penumbuk sepam kire ok kot untuk semua situasi, pastu biar pihak berkuasa yang amik tindakan...Disamping itu, bagi ceramah agama sikit, insya'Allah baik balik budak tu...kot...huhu''

''yup aku akan belasah dan pijak cukup2''

''klau aku belasah jer..kasi hengat skit kt dia..klau aku nmpk org rmai tgh belasah pnjahat, aku nak joint skali amek point kt org tu..haha..(baru aku sedar jhat gak aku nie, haha)..''

''klu ada peluang belasah dulu..bg kaw2 punyer..lps tu baru htr balai...''

''kalau rasa nak belasah..belasah je... sebab sapa suruh buat hal... bikin onar jer...''

So, faham tak apa yang aku cuba nak sampaikan ni? Komen-komen macam ni bukan daripada keyboard warrior tau, tapi daripada rakyat marhaen yang normal macam aku, macam anda, dan macam kita. So, pada aku...bila melibatkan kejadian belasah-belasah ni, aku hanya mampu geleng kepala je. Dalam hati memang aku akui, diorang tengah 'laksanakan' apa yang diorang tulis kat komen. Inilah yang aku maksudkan dengan Cakap Serupa Bikin; malangnya untuk sesuatu yang tidak baik.

Aku selalu fikir, kenapa manusia kata hukum Hudud yang ada potong-potong tangan tu kejam, sedangkan manusia sendiri kalau dapat orang jahat dia belasah kaw-kaw sampai ada yang tinggal nyawa-nyawa ikan...?



3 comments:

Anum said...

ermmmmmmmmmm nak komen pun x berani

reenapple said...

Aku speechless bila tahu sal ni.. urmm

eima said...

dasat betui kan ....
ni mesti budak mua mat rempit ni hahahhahaha