Happy Three Friends

Miss Money

Tuesday 26 May 2015

Raihan Make Us Easy To Remember :)


Salam.
Jom imbas kembali apa yang kita mudah hafal dan dapat recall kembali dengan mudah daripada lagu-lagu Raihan ni :)


1. 25 nama Rasul yang wajib kita ingati (lagu 25 Rasul)
"Adam, Idris, Nuh, Hud, Soleh~"

2. 12 nama Bulan Islam (lagu Bulan-bulan Islam)
"Muharram, Safar, Rabi'ul Awal~"

3. 10 Nama Malaikat (lagu 10 Malaikat)
"Jibril, Mikail, Ridhwan, Malik~"

4. Niat Puasa Bulan Ramadhan (lagu Niat Puasa Ramadhan)
"Nawaitu..Sauma ghodin~"

5. Rukun Islam dan Rukun Iman (lagu Rukun Kita)
"Rukun Islam Lima Perkara~ Rukun Iman Enam Perkara~"

6. 20 Sifat Wajib Bagi Allah SWT (lagu Sifat 20)
"Allah..Wujud..Qidam..Baqa~"

7. 5 Perkara Sebelum 5 Perkara (lagu Demi Masa)
"Sihat sebelum sakit~ Muda Sebelum Tua~ Kaya Sebelum Miskin"

8. 2 Kalimah Syahadah dan Zikir (lagu Puji-pujian)
"Alhamdulillah..Pujian Bagi Allah~
 Subhanallah..Maha Suci Allah~
 Allahuakbar..Allah Maha Besar~
 Segala Puji Hanya Bagi Allah~"

9. Doa Taubat (lagu Doa Taubat)
"Wahai Tuhan~ Ku Tak Layak~ Ke Syurgamu~
 Namun Tak Pula~ Aku Sanggup..Ke Nerakamu~
 Ampunkan Dosaku~ Terimalah Taubatku~
 Sesungguhnya Engkaulah Pengampun Dosa-dosa Besar~"

That's all yang aku ingat. Ada lagi tak ya? Apapun, aku rasa sumbangan kumpulan Raihan ni sangat besar untuk kita sebab kalau takde lagu-lagu hafalan mereka ni, bulan-bulan dalam Islam pun mesti aku tak ingat. 


Terima kasih kumpulan Raihan, u're my favourite nasyid band sejak zaman saya kanak-kanak lagi. Hehe (n_n)

P/s: motif aku sebak buat entry ni? Hahaha~ maybe sebab aku macam rasa jauhnya zaman kanak-kanak tersebut dengan zaman aku sekarang ni...lagu nasyid memang dah jarang gila on air kat radio selain IKIM sekarang kan...kalau ada pun just before / after nak on airkan azan, ataupun masa berlaku tragedi...nampak sangat~ hmm..


2 comments:

eima said...

tu la kan .... raihan is the best la ... iman adalah mutiara ...iman tidak dapat diwarisi ... lagu nasyid fav ai .. hehehe

Raz said...

btollah.. Alhamdulillah banyak pahala diorang