Happy Three Friends

Miss Money

Tuesday 14 October 2014

Tips Blogwalking Sepantas Kilat !


Salam..(n_n)



Ya...blogwalking (BW) secara sepantas kilat bermaksud anda komen sepatah dua je sebagai respon untuk entry yang anda baca itu. BW sepantas kilat ni biasanya dilakukan oleh sebilangan kecil blogger-blogger seperti berikut :

i. Blogger yang sibuk dan kekurangan masa nak BW
ii. Blogger yang suka membaca tapi malas menaip komen
iii. Blogger yang takde idea nak komen apa
iv. Blogger yang BW just untuk balas kunjungan / menghargai kedatangan blogger lain ke blognya
v. Blogger yang tak ikhlas, BW sebab terdesak nak orang pergi balik ke blog dia

So, berikut adalah cara-cara nak melakukan misi BW secara sepantas kilat :

1. Pergi blog yang kita nak BW tu
2. Baca tajuk dan tengok sekali lalu je entry baru dia tu
3. Make sure korang dapatkan keyword entry tu pasal apa, contohnya pasal makanan ke, dia pergi shopping ke, dia baru menang contest ke..dan sebagainya...
4. Komen kata-kata yang berpadanan dengan keyword tersebut, tak susah pun, contohnya :

Entry makanan - komen "Sedapnya!"

Entry menang contest - komen "Tahniah!"

Entry dia beli sesuatu - komen "Cantiknya!"

Entry kucing / haiwan peliharaan - komen "Comelnya!"

Entry sedih / kematian - komen "Salam Takziah, sabarlah"

dan sebagainya..

5. Untuk jenis blogger yang ke-5 (v) tadi tu...korang boleh komen camni :

Entry makanan - komen "Sedapnya! Jemput follow blog saya, like page saya, komen blog saya dan tinggalkan jejak bla..bla..bla.."

Entry menang contest - komen "Tahniah! Jemput follow blog saya, like page saya, komen blog saya dan tinggalkan jejak bla..bla..bla.."

Entry dia beli sesuatu - komen "Cantiknya! Jemput follow blog saya, like page saya, komen blog saya dan tinggalkan jejak bla..bla..bla.."

Entry kucing / haiwan peliharaan - komen "Comelnya! Jemput follow blog saya, like page saya, komen blog saya dan tinggalkan jejak bla..bla..bla.."

Entry sedih / kematian - komen "Salam Takziah, sabarlah..Jemput follow blog saya, like page saya, komen blog saya dan tinggalkan jejak bla..bla..bla.."

*Kadang-kadang korang boleh jugak datang tanpa beri salam dan tanpa membaca entry langsung di blog tu dan terus komen camni :

"nice blog..Jemput follow blog saya, like page saya, komen blog saya dan tinggalkan jejak bla..bla..bla.."

HAAA GITUUUU~~~

So, senang kan BW secara sepantas kilat ni. Tak baca pun boleh komen kan..kan..kan..kalau nak nampak lagi 'keikhlasan' tu, boleh lah tambah-tambah pertanyaan ke kan..contoh mcm "Comelnya! Apa nama kucing tu?" So, nampak ketara sikit lah kan 'keikhlasannya tu, paling tak pun mungkin dapat lah buat blogger tu geram sebab dia dah ada mention kot~ nama kucing dia dalam entry tu~ hahah :p


Secara personal, aku tak suka komen-komen secara sepantas kilat camni (kecualilah kalau dia seorang blogger yang bergelar ibu dan sentiasa sibuk), sebab nampak terlalu 'ikhlas' nak pergi blog kita, sakit hati dia tu ibarat macam kau type mesej panjang-panjang, dan orang yang dapat mesej tu just reply 'K' je kat kau...ouhhh, sh*t!

P/s: maybe sbb tu kalau aku BW, aku suka tinggalkan komen cam essay kot? hahaha siapalah blogger malang yg kena bace essay aku selalu tu ye :p hihihi~

5 comments:

eima said...

tak puas hati la buat gitu ... rasa cam bersalah pun ade .... tp klu blogger tu jenis tulis panjang berjela ... mmg aku bca lompat2 harhar har .... tp bergantung pd tajuk dan entry tersebut la .. agak2 membosankan br buat ... hahahhaha

Nurrul Hazieqah said...

nice sharing.. tapi tak sampai hati lah nak buat macam tuh.. mesti baca satu post :)

Suria Amanda said...

X semua orang suka kot...especially akak ko ni lynn..bkn apa entry tu nk karang mmg kena perah otak..tiba org komen....sedih tau....rasa mcm effort tu x dihargai kan...byk gak komen2 mcm tu dulu...annoying sgt2....tp nk buat cane.. sib baik akak x pentingkan traffic sgt sbb blogging kerana minat...huhu

Unknown said...

em...rasa cam tak best pulak kalau blogwalking camtu..

ct noarizah aris said...

Sy lbh suka baca smpai habis dan komen sbb sy betul2 "ikhlas" BW...klau tak sempat baca sy takkan komen sebab macam tak sampai je mesej BW tu pd diri sendiri tetiba g komen kesian si penulis entry tu.

Sebab tu sy singgah , baca & komen tak sempat sy baca tajuk dulu n.time sy sggah le lg itupun kalau teringat..hehe..