Happy Three Friends

Miss Money

Sunday 30 March 2014

Susahnya nak pilih mesin jahit !!!


Okay, aku sedang dalam proses nak men-survey dan
seterusnya membeli mesin jahit. Aku sangatlah tak tahu
menahu tentang mesin jahit. ZERO! Sangat-sangat ZERO!
Entah macam mana aku boleh suka menjahit pun aku tak
taahuuu lahhh.... (-_-') haihhh~

Satu mesin yang aku berkenan adalah Janome 2049 ni:


Aku tertarik dengan mesin ni sebab ia adalah sebuah
mesin jahit 'All in One' yg mana dia boleh jahit lurus,
boleh jahit tepi, boleh jahit sembat, boleh jahit pattern-
pattern, boleh jahit lubang butang, boleh jahit kain nipis,
kain tebal, lepas tu boleh pulak buat sulam, boleh buat
'quilting', boleh jahit manik dan sebagainya. Paling best,
boleh jahit barangan kraf! So, tak payah beli mesin
jahit tepi sebijik, masin jahit lurus sebijik dan sebagainya kan...


Then, beli mesin ni (harga RM 2499) siap sekali pakej
kelas percuma untuk setahun di EPAL (pusat yang menjual
jenama Janome ni). Setiap bulan, satu kelas. Satu kelas,
belajar jahit dua benda. So genap hadiri kelas free tu selama
12 kali, kita dah dapat belajar jahit 24 benda. Best kan!!

Then, bagi yang tak dapat attend kelas, or nak belajar
sendiri, dalam harga tu memang dah siap pakej sekali
dengan buku-buku manual dan CD-CD tutorialnya. Sangatlah
mudahnya kan!!

Tapi, bila aku buat research lagi, hadoi...semak samun
dah kepala aku ni..T_T, aku terbaca pulak komen-komen
negatif tentang mesin Janome ni. Salah satu komen yang
membuatkan aku tawar hati dengan JANOME adalah : 

Even Janome 2049 ni 'All in One', tapi jahitannya
tak kemas macam mesin jahit khas. Contoh, jahitan
tepi guna mesin Janome tak sekemas mesin khas yang
dibuat untuk jahit tepi saja.

Dan aku setuju dengan itu...T_T, tengok ni :

Tak cantik mane ponnnnnn jahitannya....... !!

......


Hmmmmmmmmm.....


I'd


...


felt...



.....



sooooooo......



Kenapalah aku selalu ngantuk masa kelas Kemahiran Hidup
dulu....kalau tak, mesti aku dah pandai guna mesn jahit T_T

Padan muka, kauuuuu Lynnnnn~~~


4 comments:

reenapple said...

Tak ada options lain ke??? Jenama lain??

Aku tak suka menjahit walau arwah Umi aku adalah seorang tukang jahit. Huuu

eima said...

aku tk ingat mesin jahit ape mak aku nye tu .. tp fungsi die sama cam janome ni ... mak aku guna yg tu je dedulu ...

~Eda Zakaria~ said...

sy pkai mesin janome ni gak..mmg la jahit tepi die x sekemas mesin jahit tepi betol..tp bg sy klu stakat utk jahit baju sendiri x kesah sgt bkn nmpk sgt belah dlm..klu korg nk jahit tepi pg htr ke kedai upah rm2 je..klu korg dh ade byk tempahan utk jahitan..mesin ni org kedai jahit ckp die x tahan..cpt panas..so pd yg nk jahit suke2..mesin ni sgt sesuai for beginner..tp klu korg mmg dh pandai jahit n ade terima byk tempahan..beli la mesin industri mcm brand Juki dan beli mesin jahit tepi jugak..tu nasihat sorg auntie tukang jahit

nini said...

kite pon tak suka menjahit...hahaha