Happy Three Friends

Miss Money

Monday 30 September 2013

Info : Wanita dan Masalah Inkontines Urinari (UI)

Salam.

Haha, itu bahasa sopan, kalau bahasa pasarnya, sakit kencing tak lawas. Korang pernah alami tak gangguan kencing tak lawas ni? Actually, aku baru je pulih daripada gangguan ni...huh, Alhamdulillah, kalau tak, memang seksa. Siapa yang pernah alami, pasti faham apa yang aku rasa.

Aku sebenarnya tak tahu pun yang aku sedang mengalaminya. Cuma yang aku perasan, aku kerap pergi toilet untuk buang air kecil. Bila pergi toilet, buang...sikit je urine yang keluar tu, then dah cuci, keluar je toilet, kadang tak sampai 5 minit, dah rasa nak buang air kecil lagi. Aku perasan benda ni dah beberapa bulan lalu, cuma 2,3 hari ni baru betul-betul aku rasa banyak kali gila aku ulang-alik ke toilet. Penat tahu !! Konsentrasi untuk bekerja pon memang sumpah, terganggu ! Seksa, derr~

Apa sebenarnya Inkontines Urinari (UI) nie ??

Ia adalah keadaan di mana seseorang tu kerap kali pergi buang air kecil, tidak puas bila dah buang air kecil, dan rasa nak buang air kecil lagi, tapi bila pergi, hanya beberapa titis sahaja or sangat sedikit urine yang keluar tu. Hal ini dipanggil kencing tak lawas.

Ada juga yang terasa sakit or pedih ketika buang air kecil, perlu jumpa doktor, sebab takut 
terkena infeksi. Tapi Alhamdulillah, aku tak sampai tahap ni.

Puncanya ??

Kebanyakan yang aku Google, rata-rata cakap puncanya adalah tabiat menahan air kencing dan kurang minum air masak. Betul lah tu, sebab memang tak bagus kalau kita tahan kencing, sebab urine kita tu mengandungi bakteria-bakteria dan penuh dengan kuman, bila sampai masa dia nak keluar, kena keluarkan. Jangan suka tahan-tahan. Kalau dia tak dapat keluar, dia akan cari port dalam badan kita, tu sebabnya kadang-kadang boleh terjadi infeksi.

# Info lebih lanjut di Sini

Owh ya, jangan risau..Sebab rata-rata orang atau pakar pernah menyatakan bahawa seseorang itu pasti akan mengalami kencing tak lawas ni at least sekali seumur hidup. So, masih boleh dianggap normal lah, ala-ala senggugut. Cuma lagi bagus kita cegah dan jaga daripada terkena :)

Petua Merawat Masalah Inkontines Urinari / Kencing Tak Lawas ??

Petua Tradisional :-

i) Minum air basuhan beras yang sudah bersih sebanyak satu gelas selepas makan tengahari. Amalkan kerap sehingga sembuh. InsyaAllah

ii) Minum air rebusan barli ( oleh kerana aku malas nak rebus rebus ni, aku order je kat kedai, 
barli suam, tapi siap campur limau sikit, hahaha aku tak tahu lah berkesan ke tak kalau campur limau, nak sedap punya pasal :p )

Ubat :-

i) Ada yang syorkan jumpa doktor, nanti doktor akan bagi ubat minum dan antibiotik. Ha minum je ikut arahan.

ii) Minum jus Cranberry (ramai yang syorkan, sebab jus Cranberry ni memang fungsinya baik 
untuk sistem urinari dan perkumuhan)



Jus ni aku try cari dekat 3 farmasi berdekatan dengan rumah aku, tapi semua takde. Tapi satu farmasi tu cakap ada jus Cranberry cuma lain jenama, jadi aku pon beli je lah. Ni yang aku beli :

Besar gedabak okay jus nya (-_-')
 
Harga dia Rm 39.90, tapi ada diskaun dapatlah Rm 35.90 sajer..Minum 20-30 ml sehari. Actually, suka hati, nak minum berapa kali sehari sebab benda ni bukan ubat, dia memang pure jus daripada buah Cranberry.

So, bayangkanlah kalau dah pure tu, betapa masammmmmnya rasa dia kan...owh ya, yang 
mana nak merawat kencing tak lawas tu, minum pure je gitu ya, tak payah tambah gula, takut kurang berkesan. Boleh tambah air sikit lah, kalau takut masam.

...

Btw, hari tu aku dah minum 2 hari jus ni, tapi tak berkesan pada aku. Aku dah macam risau gila okayyy~~ pehal pulak dengan aku ni kan ! Aku citer dekat mak aku....

Then, mak aku cakap, nanti try berurut pulak takut aku kencing tak lawas bukan sebab tahan kencing or apa, tapi takut sebab peranakan aku dah terturun...

HAHH ??


Terus bertubi-tubi aku tanya mak aku, apsal boleh terturun?Apesal aku belum kawen lagi tapi boleh terturun? Bukan orang dah kawen je ke yang terturun? Normal ke benda ni mak? Owh mak..mak dan emak...dan bermacam-macam soalan lagi aku tanya. HAHAHAHA...

So, next entry aku akan cerita macam mana organ peranakan seseorang perempuan tu 
boleh terturun even dia belum lagi berkhawin dan masih lagi dara. Apa punca dan apa cara untuk menaikkan semula organ peranakan tersebut. Jangan risau, ia normal cuma PERLU DINAIKKAN SEGERA BEFORE TERLAMBAT. so dangeroussszzzzzz~ hahaha

Baca entry aku masa berurut naikkan peranakan (klik)

Okay tu je info berdasarkan beberapa sumber dan pengalaman sendiri. Harap bermanfaat ya :)

4 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

huhu..yui minum air masak byk pastu kerap ke toilet..huhu..

p/s: eh xpe..takde mslh..if nanti tetiba nak join pun xde hal..bgth je ok =)

reenapple said...

aku minum air masak je.. kekekek :P

Zaza Iman said...

tabiat itu mcm zaza lah..hihihi... tp alhamdulillah belum ada lagi masalah begini...

Falling . said...

setakat ni aku oke, tp kdg2 ade gak jd cmni :3