Happy Three Friends

Miss Money

Sunday 20 May 2012

Harimau Tak Sama dengan Siput


Assalamualaikum. Okay entry ni just nak share my opinions
towards something. Perlu ke? Perlu sebab certain orang
bila membaca ni, baru otak dia terbukak sikit, kalau nak
explain guna comm, nanti dia tertidur siap mengaruh lagi nanti.


Okay, tengok masyarakat kita, orang-orang sekeliling kita.
Macam-macam jenis, macam-macam ragam kan? Dan
kali ni aku nak betulkan persepsi kita terhadap orang kaya
even aku pon kadang-kadang prejudis jugak dengan golongan
berada nih.


Before aku start, kat sini aku tak libatkan orang kaya yang
hidup liar tak tentu hala macam orang barat, okay? Good.
Now, lets continue~


Some of our friends, kaya dan suka beli barang-barang
branded. Kita yang tak berapa nak kaya ni jangan nak tipulah,
confirm pernah gak terdetik dalam hati, 'dia ni tak reti
jimat ke, beli barang-barang branded, mahal gila lak tu!'


Tapi, kalau kita fikir balik, itu memang gaya hidup diorang.
Thier lifestyle. Daripada kecik, parents diorang dah educate
diorang dengan benda-benda macam tu. Terbiasa pakai
barang branded daripada kecik. So, dah besar, confirm
diorang kenal jenama-jenama mewah je.


Diorang tak kenal jenama-jenama yang err...tak berjenama
sangat macam yang aku pakai ni, sebab diorang tak berpeluang.
Dan jangan kecik hati kalau diorang tak berapa kenal or tak
kenal langsung jenama yang korang guna sejak kecik lagi sampai
sekarang.


Then others friend lah yang juga kaya, certain tak pernah
makan di kedai-kedai makan tepi jalan, ada kawan aku
yang macam ni...first I thought' ehh berlagak gila minah ni tak
nak makan kedai tepi jalan'


Rupa-rupa-rupanya, memang daripada kecik dah di bawak
pergi makan kat fast food, restoran mewah, hotel, so bila
besar kalau dia demand jangan salahkan dia. Memang lifestyle nya
begitu. Tapi still, ada yang sporting dan boleh ikut cara hidup
kita yang tak berapa kaya nih, hehe~


Cuma, yang jadi problem nya bila, yang tak berduit ni pon
nak bergaya sama beli barang branded, makan tempat high class
macam orang yang kaya. Tanya mana dapat duit?


Owhh rupanya kikis pakwe, mintak parents cakap nak bayar
itu bayar ini, heyyy......jangan tipu parents boleh tak? Tak berkat
hidup kau tau, lagi-lagi pasal duit.


Then, berhutang sana-sini sampai beratus riban, duit yang dipinjam
tu dipinjam semata-mata untuk kegunaan nafsu, bukan kepentingan,
tu yang merana hidup. Keliling pinggang punggung semua hutang!

Hah, padan muka kau!

Cara hidup kita, dengan cara hidup orang lain, berbeza.
Agak-agak lah, ikut kemampuan, baru hidup rasa cukup :)

Cuba tengok hidup harimau dengan hidup siput. Harimau tu
laju, siput lembap, tapi harimau nak gak jadi macam siput
sebab siput nampak macam cool...so harimau pon jalan lembap nak
mampos gak untuk kelihatan seperti seekor siput...
 (-_-') err faham tak?

 
Orang kata, kalau dah banyak sangat hutang then tak boleh
nak bayar, gadai saja body.....uiks?


 Melalut dah entry aku ni, and lagi satu kalau dah tau takde duit,
jangan makan mee kari ketam KL yang katanya sedap sangat tuh.
Aku makan biasa je, ketam pon takdelah hensem sangat. Mi Maggi kari
takde ketam lagi sedap, huh !


3 comments:

Nong Andy said...

aku selalu berangan.. bilalah aku ni jadi org kaya hehehe..

eZmALiZa said...

rambut sama hitam..hati lain2...hehe =D

entry dia ni kan, awal lain, hujung lain..hahaha

Lynn Damya said...

nong andy : hahaha, aku pon, tp harap2 bila aku berpeluang jd kaya, aku tak ler berperangai cam setan, isk3

Ezmaliza : hahahaha, tauuu xpe, merapu je tp nk tulis gak..:p