Happy Three Friends

Miss Money

Thursday 8 September 2011

ISU LYNAS : Radioaktif merbahaya ! itu kepercayaan karut???

okay aku baru je lepas tgk buletin utama...
ada isu LYNAS lagi...
dan kali ni terus aku TERcarut bila aku dengar
wartawan yg selama ni glamour dengan pepatah & peribahasanya
apabila dia mengatakan :
"Siapa kata bahan radioaktif ini berbahaya?
itu semua adalah kepercayaan karut.
percayalah pada yang pakar.
jangan terpengaruh dengan pihak pembangkang yang mewar2kan cerita
atau menakut-nakutkan orang ramai bahawa LYNAS itu merbahaya"
kata wartawan itu sambil menadah tangannya yg berisi bahan radioaktif itu yang
seakan pasir ataupun serbuk...
ok, aku tak kisah ahh ni pembangkang punya pasal ke, kerajaan punye pasal ke...
yg membuatkan aku TERcarut sebab :
1. Radioaktif itu merbahaya bukannya kepercayaan karut !!
ko nak tengok karut ke tidak, meh aku try kat ko...sampai ko kena kanser kulit bagai...
baru ko tau karut ke tidak bahan radioaktif tuu...

2. Percayalah pada yang pakar
memang yang pakar itu lebih mengetahui daripada orang biasa...
tapi perlu ke kita terus percaya BULAT-BULAT dan terima je
tanpa buat apa-apa kajian??
percaya setelah mengkaji dengan percaya bulat-bulat adalah dua benda yg berbeza !
orang pandai sure akan kaji dulu sebab dia nak tahu...
so, sape yg plak yg percaya bulat2 ??
Orang Bodoh ahhh !!
ko kena tipu bulat-bulat pon ko tak sedar tawuu?
3. Cakap tak pakai otak
ohhhh konon kau nak tunjuk berani ah...
berlagak ahh ko pegang serbuk radioaktif tu dengan tapak tangan ko...
sikit je memang lahh....belom diproses lg pulak tu...
memang ahh tak nampak bahaye nye tu...
cuba ko bayangkan...bahan yg ko pegang tu, diproses....
guna air yang banyak... campur pulak dgn
ASID HIDROKLORIK = 146 774 TAN
ASID SULFURIK = 110 238 TAN
 haaa time tu kalau ko tersedut asap hasil dpd proses utk melupuskan bahan radioaktif merbahaya
yang ko kata karut tu...hari-hari berturut-turut selama beberapa bulan je
aku rasa ko memang dah cukup layak untuk dapat pelbagai effect yg buruk
akibat kesan dpd kilang LYNAS tu...faham??

4. Kilang tu belum siap, belum timbulkan masalah
memang ahhhhh ko bleh ckp banyak...time ada masalah nanti,
barulah nak sedar yg pembangkang cakap tu ade gak betulnya, bukan sekadar untuk menakutkan...
* INI PADA PANDANGAN AKU TANPA MENYEBELAH MANA-MANA PIHAK...
AKU MEMANG SAYANGKAN BUMI NI..
AKU SAYANGKAN ALAM SEKITAR...POKOK, BUNGA, GUNUNG, TANAH, AIR, SUNGAI
LAUT, AWAN, UDARA, TASIK, HUTAN, DAN AKU PALING SAYANG...
NYAWA MANUSIA DAN HAIWAN !
BG ISU KILANG LYNAS INI, KORANG KENA BERFIKIR SBG MANUSIA...
BUKAN SEBAGAI PENYOKONG MANA-MANA PIHAK
JANGAN CAKAP KORANG SYG ALAM SEKITAR TAPI
BILA BERBINCANG ISU LYNAS...
SIBUK NAK SALAHKAN ORANG LAIN,
SIBUK NAK TUDUH ORANG LAIN...
KALAU ASYIK NAK BERGADUH JE, ORANG LUAR AKAN AMBIL KESEMPATAN
TENGOK ALAM SEKITAR NI, SEDUT UDARA BERSIH DALAM-DALAM
KALU ANDA SAYANG SEMUA NI, ANDA AKAN FAHAM
KENAPA AKU BANTAH LYNAS NI !




No comments: